BBN3402Satu2019: MINGGU11 (BIOGRAPHY)


BBN3402Satu2019: MINGGU11 (BIOGRAPHY)




When I was at a primary school, my father and my mother gave me at about 20 cent to school and that money, I do not buy anything, I would prefer to save everything. The thing is that I cycle to school from year 5. We do not called it year at that time, we called standard 5. So, I cycled from Sungai Kajang because we live in Kajang. Sungai Kajang was in Jalan Bukit and I lived that until I in form 5. When I was in form 1 until form 5, I got transferred to Convent in Kajang. I went to Convent Kajang is all those too, of course and the we have like so many Chinese student in the school and also left more Chinese and more Malay at that time, and all my classes would be all in English except for Malay, of course and I was not a clever girl.

I actually not to say very clever but I was really, really lazy because I love to watch television at night so I sleep at 11 o’clock or 12 midnight and I try myself wake up in the morning at 6 and I have to start cycling to school at 6.30 in the morning. So, in Convent Kajang, I have a number of friends and I did not do well in my LCE, LCE is actually equivalent to PMR, Lower Certificate of Education because at that time I do not have a good result actually and then I got into form 4 and form 5 in commerce class. It is not a nothing but just a commerce class and we have 50 children in the classroom and I really get number 48. Because it was hard be a good student. I was really not a good student until I was in form 5 but I got grade 2, at that time we have like grade 1, grade 2 or grade 3 or failed. I got grade 2 and I have only one distinction it would be Malay. In Malay.

My result are not beautiful, it is only borderline between grade 2 and grade 3. But my parent actually are very happy because they thought I would failed because I never never study, I hate study and I discovered  that lately and discovered that I a late bloomer means that I was a bit clever when I am old, when I am young I was  not clever at all. I am very lazy at all but my sibling expecially… emm because I have seven people in the family, it was brother and number seven will be my youngest sister. But the brother, number 5, the brother is number 4 he is actually the cleverest in the family. He always get number one and also after his LCE and cumulative in SPM. He got an offered. At that time he only 18 years old, he got an offer to go and study in UK equivalent to five years. So you just imagine having a brother a clever brother at the same school in primary school. The teachers would always compare between me and my brother. Teacher was gonna say why is it the brother very clever and why is the sister, stupid. I was the sister. So I felt inferior. Okay.

At that time leaving with the family who actually very clever, I felt inferior even my younger sister also got offered to go US to study. I did not go anywhere at that time because my result was not good and so I felt inferior myself and I said no, I have to change my life. I have to do something about it and make sure that I am the best in the family. I am not get that until I entered the university , I did TESL and then I said no, I cannot stop here and I do my masters because I want to beat the whole family. And then wow during my master, my clever brother got his MBA in engineer, because he is an engineer, he got his MBA first and then, I said no, I have to beat him again and then suddenly my sister, the second sister got her masters in the US and I said why is everybody going overseas, what’s wrong with Malaysia. What’s wrong with me that I cannot go anywhere.

So, I strive, I strive to work hard, I said I have to change the perception. It said that, this girl is stupid, I said I have to change the perception, and then I study, and study and study to reach that I love reading suddenly at school I hate reading but towards the end that’s why I said I am the late bloomer because the end I love reading , I love doing research at all and  I manage to get, I am the only one in the family who got PhD but suddenly my third brother not the clever brother but the third brother is got PhD too, I said  Oh My God, come on, I want to be the number one , so I got my PhD, my brother also got his PhD and I said no, I don’t want the same level, I want to be more, all the matter about the PhD but he is the businessman, he is not teaching so he cannot got an associated professor or professor, no, because he is a businessman, and I have to do something. So, I got my associated professor and then I got my professor. Now, I said, everybody, everyone in the family, look at me, I am good, I am good. Suddenly, my first brother retired, so what’s the point, my second sister who the one got the master in US. Who is also a Dato’ Seri, she is a Dato’ Seri because she is Ketua Setiausaha, she also retired, so what’s the point of me, you know, professor, where the rest of family already retired. So, I cannot tell them about me, it good, because they said, no, we already 60 something, they do not want to take anymore.

So no point I’m having a professor at this age. So now the third brother also retiring. The forth brother who is really really cleaver is also retiring because his older than me by one year. So if I get professor also his going to say that “Ok you get a professor in your 50. I’m going to retire so no point”. And then my sister who is younger than me she actually married to American. So also she live in America which she already an American citizen and now she’s want to come back suddenly Malaysian said “No”. Because she already gave up a citizen shed. So now whenever she want to come to Malaysian she have to get a VISA. Although she’s really really a Malay but she already American because she already gave up. And than one thing that I told her or the rest of the family mention to her padan muka. Who told you. Because right now she already 56 years old and she’s really want to come back and said no. You cannot come back. You’re not Malaysian anymore. Although I said you are claim that one.

The government send her abroad to study in America and now she don’t want to come back. Good for you. Anyway to all of you try to find your passion. What you like, best. The things that at the moment maybe you don’t like this thing. Don’t like study, you don’t like taking this course penterjemahan what ever. Baer with it just a little bit more. Maybe later or one years or two years later you found your passion and than do your best.

 Be a late bloomer like me. I know most of you at school you’re so clever unlike me. Your PMR, my LCE I did not get an A at all. Theres no A. I get no A. My MCE that be your SPM I got only one A. Only one A. That it bahasa melayu. But the things it that towards the end in my bachelor I got dean in every semester nearly every semester. My masters I got first class. I think so. That’s why I said the late bloomer. Find the word late bloomer. But the things is that I proud be part of the family.

That why I told my children all of you the only thing that I can give you would be education. I would pay everything for your bachelor, degree, Phd. But you just study. I cannot give you materialistic for example a big house. Actually I give them one car each if they go to university. Viva. I cannot afford a big car. Than you will be motivated.  I said if you go to university I give you car. But I have to choose the car. You choose I die. I give them a car each provided their study until the end. So that’s why my children say ok. But if you want to go to class I give petrol money. But if you want to go outside and watch movie your own money. That’s how it is. You have to control life. And also that’s why my children they have even the youngest one Alif. It’s not many. Here how many A? It’s not like all of you. My children they are not really like 8A’s except for B that. In UK she’s got all A’s and when come back to Malaysia she’s got a few A. Suddenly in UK its better than here.

So the things is that just work hard and let it go let it go. No I mean like if any toxics or gossips just put it away. Be positive in life. That’s how it is. So I learn from there. We have to be very positive in life in order for you to move on and to achieve everything. And make yourself proud not make your friend proud. Make yourself proud first. So until I achieve everything. So you will be very happy. That all about me. Actually you have like 3 days and 5 nights to talk about me but I just tell you in more many minutes. Now you have to translate every word.   





















            Semasa saya berada di sekolah rendah, bapa dan ibu saya memberi wang berjumlah kira-kira 20 sen untuk ke sekolah dan dengan wang itu, saya tidak membeli apa-apa. Saya lebih suka menyimpanwang tersebut. Masalahnya ialah saya berbasikal ke sekolah sejak tahun 5. Kami tidak memanggilnya sebagai tahun itu pada masa itu, kami memanggilnya darjah 5. Jadi, saya berbasikal dari Sungai Kajang kerana kami tinggal di Kajang. Sungai Kajang berada di Jalan Bukit dan saya menetap di situ sehingga saya berada di Tingkatan 5. Apabila saya berada di Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5, saya telah berpindah ke Convent di Kajang. Saya pergi ke Convent Kajang adalah semua itu, sudah tentu dan kita mempunyai begitu banyak pelajar Cina di sekolah itu dan juga menunjukkan lebih banyak orang Cina dan Melayu pada masa itu, dan semua pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas saya akan diajar dalam Bahasa Inggeris kecuali untuk mata pelajaran Bahasa Melayu sudah tentu menggunakan Bahasa Melayu dan saya bukan seorang gadis yang pandai.

Saya sebenarnya tidak mengatakan diri saya sangat pandai tetapi saya benar-benar, benar-benar malas kerana saya suka menonton televisyen pada waktu malam, jadi saya tidur pada pukul 11 malam atau 12 tengah malam dan saya cuba memaksa diri saya bangun pada waktu pagi iaitu pada pukul 6 dan saya perlu mula berbasikal ke sekolah pada pukul 6.30 pagi. Jadi, di Convent Kajang, saya mempunyai beberapa orang rakan dan saya bukanlah pelajar yang baik dalam LCE, LCE sebenarnya sejajar dengan PMR, Sijil Rendah Pelajaran kerana pada masa itu saya tidak mempunyai keputusan yang baik dan kemudian saya ditempatkan di Tingkatan 4 dan Tingkatan 5 dalam kelas perdagangan. Ia bukan apa-apa tetapi hanya kelas perdagangan dan kami mempunyai 50 pelajar di dalam bilik darjah dan saya benar-benar mendapat nombor yang ke-48. Kerana sukar menjadi pelajar yang baik. Saya benar-benar bukan pelajar yang baik sehingga saya berada dalam Tingkatan 5 tetapi saya mendapat gred 2, pada masa itu kita mempunyai gred 1, gred 2 atau gred 3 atau gagal. Saya mendapat gred 2 dan saya hanya mempunyai satu perbezaan, ia akan merupakan mata pelajaran Bahasa Melayu. Dalam Bahasa Melayu.

Keputusan saya tidak cantik, ia sekadar di pinggiran antara gred 2 dan gred 3. Tetapi ibu bapa saya sebenarnya sangat gembira kerana mereka fikir saya akan gagal. Kerana saya tidak pernah belajar, saya benci belajar dan saya mendapati bahawa sejak kebelakangan ini dan mendapati bahawa saya lambat dalam pelajaran sesuatu bermakna bahawa saya agak pandai apabila saya tua, apabila saya masih muda saya tidak pandai sama sekali. Saya sangat malas tetapi adik-beradik saya terutamanya... Emm kerana saya mempunyai tujuh orang dalam keluarga, ia adalah saudara dan nombor tujuh itu merupakan adik bongsu saya. Tetapi abang, nombor 5, abang adalah nombor 4 dia sebenarnya paling bijak dalam keluarga. Abang sentiasa mendapatkan nombor satu dan juga selepas LCE dan kumulatif dalam SPM. Dia mendapat tawaran. Pada masa itu beliau hanya berumur 18 tahun, beliau mendapat tawaran untuk pergi dan menyambung pelajaran di UK bersamaan dengan lima tahun. Jadi, cuba anda bayangkan bahawa anda mempunyai abang yang pandai di sekolah yang sama dengan anda semasa di sekolah rendah. Guru akan sentiasa membandingkan antara saya dan abang saya. Guru akan mengatakan, mengapa abang saya sangat pandai dan mengapa adiknya, bodoh. Saya adalah adik abang. Jadi saya berasa lebih kerdil tarafnya dalam pendidikan. Okey.

Pada masa itu, tinggal bersama keluarga yang benar-benar wujud adik-beradik yang sangat pandai, saya berasa lebih kerdil walaupun adik saya yang lebih muda juga ditawarkan untuk menuntut di luar negara iaitu US. Saya tidak pergi ke mana-mana pada masa itu kerana keputusan saya tidak bagus dan saya berasa lebih rendah diri saya, dan saya katakan tidak, saya perlu mengubah hidup saya. Saya perlu melakukan sesuatu mengenainya dan memastikan bahawa saya yang terbaik dalam keluarga. Saya tidak akan berputus asa sehingga saya tidak memasuki universiti, saya melakukan TESL dan kemudian saya sekali lagi katakan tidak, saya tidak boleh berhenti di sini dan saya perlu menyambung pelajaran pada peringkat Sarjana kerana saya mahu mengalahkan seluruh keluarga. Dan kemudian, Wow, semasa saya menyambung pelajaran peringkat Sarjana, abang saya yang pandai mendapat MBA dalam kejuruteraan, kerana dia adalah seorang jurutera, dia mendapat MBA pertama, kemudian, saya katakan tidak, saya perlu mengalahkan beliau. Tiba-tiba kakak saya, kakak kedua mendapat Sarjana di Amerika Syarikat dan saya berkata, mengapa semua orang gemar ke luar negara, apa yang salah dengan negara Malaysia. Apa salah saya sehingga saya tidak boleh pergi ke mana-mana sahaja.

Jadi, saya berusaha, saya berusaha untuk bekerja keras, saya berkata bahawa saya perlu menukar persepsi tersebut. Apabila ada orang berkata bahawa, gadis ini adalah bodoh, saya berkata, saya perlu menukar persepsi ini, dan kemudian saya belajar, dan belajar dan belajar untuk memastikan bahawa saya menjadi seseorang ynag suka membaca, lebih terperanjat lagi apabila di sekolah saya benci membaca tetapi ke akhir-akhir ini mengapa saya berkata saya lambat dalam pelajaran kerana akhirnya saya menjadi gemar membaca. Saya suka melakukan penyelidikan sama sekali dan saya berjaya untuk mendapatkan, saya satu-satunya dalam keluarga yang mendapat PhD tetapi tiba abang ketiga saya, iaitu bukan abang yang paling pandai tetapi abang ketiga mendapat PhD juga, saya berkata Ya Allah, tolonglah, saya ingin menjadi nombor satu, jadi saya memperoleh PhD saya, abang saya juga memperoleh PhD dan saya katakan tidak, saya tidak mahu tahap yang sama dengan orang lain, saya mahu lebih, semua perkara tentang PhD tetapi dia adalah seorang ahli perniagaan, dia tidak mengajar, jadi dia tidak boleh mendapat Profesor Madya atau Profesor, tidak, kerana dia adalah seorang usahawan, dan saya perlu melakukan sesuatu. Jadi saya mendapat Profesor Madya dan kemudian saya mendapat gelaran Profesor saya. Sekarang, saya berkata, Semua orang, Semua orang dalam keluarga, lihatlah saya, saya baik, saya baik. Tiba-tiba, abang pertama saya bersara, jadi apa gunanya, kakak kedua saya yang memperoleh Sarjana di Amerika Syarikat juga begitu. Yang bergelar Dato' Seri, beliau adalah Dato' Seri kerana beliau adalah Ketua Setiausaha, beliau juga bersara, jadi apa gunanya saya, anda tahu, Profesor, di mana seluruh keluarga saya sudah bersara. Jadi, saya tidak boleh memberitahu mereka tentang saya, ia baik, kerana mereka berkata, tidak, umur kami sudah mencecah 60 tahun dan ke atas, mereka tidak mahu menyambung pelajaran yang lebih tinggi lagi.

Jadi tidak bermakna saya bergelar profesor pada usia saya yang sekarang ini. Jadi sekarang abang ketiga saya juga telah bersara. Abang keempat saya yang benar-benar pandai juga telah bersara kerana lebih tua dari saya satu tahun. Jadi jika saya mendapat pangkat profesor juga dia hanya akan berkata "Ok, anda akan menjadi seorang profesor dalam usia 50 tahun. Saya akan bersara jadi ianya tidak bermakna lagi". Dan saudara perempuan saya yang lebih muda dari saya, dia sebenarnya telah berkahwin dengan seorang lelaki warganegara Amerika. Sekarang ini dia tinggal di Amerika dan dia sudah menjadi warganegara Amerika dan sekarang dia mahu kembali tiba-tiba orang Malaysia berkata "Tidak". Kerana dia sudah menukarkan kerakyatanya. Jadi sekarang apabila dia mahu pulang ke Malaysia, dia perlu mendapatkan VISA. Walaupun dia benar-benar orang Melayu tetapi dia sudah menjadi penduduk tetap di Amerika kerana dia sudah menukar kerakyatannya. Satu perkara yang saya katakan kepadanya serta seluruh keluarga mengatakan kepadanya padan muka. Siapa beritahu kamu. Sekarang dia sudah berusia 56 tahun dan dia benar-benar mahu pulang dan tidak. Anda tidak boleh kembali. Kamu bukan rakyat Malaysia lagi. Walaupun anda berkata sedemikian.

Pihak kerajaan menghantarnya ke luar negeri untuk belajar di Amerika dan sekarang dia tidak mahu kembali. Baik untuk anda. Bagaimanapun, anda semua cuba mencari semangat anda. Apa yang anda suka, terbaik. Perkara-perkara yang pada masa ini mungkin anda tidak menyukai perkara itu. Tidak suka belajar, anda tidak suka mengambil kursus ini, penterjemahan atau apa sahaja. Bersungguh-sungguh dengannya hanya tinggal sedikit sahaja lagi. Mungkin nanti atau satu tahun atau dua tahun kemudian anda mendapati semangat anda dan lakukan yang terbaik.

Jadilah lambat dalam pembelajaran seperti saya. Saya tahu kebanyakan kamu di sekolah kamu pandai dan tidak seperti saya. PMR anda, merupakan LCE saya dan saya tidak mendapat A sama sekali. Tidak ada A sama sekali. Saya tidak mendapat A. MCE saya yang menjadi SPM bagi anda dan saya hanya mendapat satu A. Hanya satu A. Itupun Bahasa Melayu. Tetapi perkara-perkara yang menjurus kepada penghujung ijazah, saya mendapat dekan dalam setiap semester hampir setiap semester. Pada peringkat master, saya mendapat keputusan kelas pertama. Saya fikir begitu. Itulah sebabnya saya berkata bahawa saya lambat dalam pembelajaran. Cari perkataan lambat dalam pembelajaran. Tetapi perkara-perkara yang menjadi kebanggaan saya ialah menjadi sebahagian daripada keluarga.

Itulah sebabnya saya memberitahu anak-anak saya bahawa satu-satunya perkara yang boleh saya berikan kepada mereka adalah pendidikan. Saya akan membayar segala-galanya untuk bacelor, ijazah, Phd. Mereka hanya perlu belajar. Saya tidak boleh memberikan kepada mereka materialistik sebagai contoh sebuah rumah yang besar. Sebenarnya saya memberi mereka sebuah kereta jika mereka berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti. Viva. Saya tidak mampu membeli kereta besar. Perkara ini akan memotivasikan mereka. Saya berkata jika mereka pergi ke universiti saya akan memberikan kereta kepada mereka. Tetapi saya terpaksa memilih kereta tersebut. Jika mereka yang pilih saya akan mati. Saya memberikan mereka masing-masing sebuah kereta supaya dapat memudahkan pergerakan mereka sehingga berjaya menamatkan pelajaran mereka. Oleh itu, anak-anak saya bersetuju. Tetapi jika mereka mahu pergi ke kelas saya memberikan wang bagi mengisi petrol. Tetapi jika mereka mahu pergi ke luar dan menonton wayang mereka perlulah menggunakan wang mereka sendiri untuk mengisi petrol. Itulah bagaimana ia berlaku. Anda perlu mengawal kehidupan. Kerana itulah anak saya termasuklah Alif yang termuda, mempunyai keretanya sendiri. Ia tidak banyak. Di sini berapa banyak A? Anak-anak saya tidak seperti anda semua. Anak-anak saya mereka tidak mendapat 8A kecuali B itu. Di UK dia berjaya mendapat semua A tetapi ketika kembali ke Malaysia dia hanya mendapat beberapa A sahaja. Tiba-tiba di UK pencapaiannya lebih baik berbanding di sini.

Oleh itu, anda hanya perlu bekerja keras dan biarkan ia pergi. Saya tidak bermaksud seperti itu, jika ada toksik atau gossip biarkannya. Jadilah positif dalam kehidupan. Itulah bagaimana ia berlaku. Jadi saya belajar dari itu. Kita perlu menjadi sangat positif dalam kehidupan agar anda dapat terus maju dan mencapai segala-galanya. Dan banggakan diri sendiri jangan membuat teman anda bangga akan dirinya. Banggakan diri anda sendiri terlebih dahulu. Jadi sehinggalah saya mencapai segala-galanya. Oleh itu, anda akan sangat gembira. Itu semua tentang saya. Sebenarnya anda memerlukan 3 hari dan 5 malam untuk bercakap tentang saya tetapi saya hanya memberitahu anda dalam masa beberapa minit. Sekarang anda perlu menterjemahkan setiap perkataan.







Name: Nur Syawalni Atikah Binti Ahmad Rahmattullah

Matric Number: 197358

Name: Nurul Nabila Binti Jaffar

Matric Number: 197296


Date: 27/11/2019, 6.00pm

Venue: Bilik Al-Hadi

Comments

Popular posts from this blog

BBM3410Satu2020: VIDEO TRAGEDI

BBM3410Satu2020: TUGASAN MINGGU 7 PPT MULTIMEDIA

Minggu 6 (Puisi & Quotes)