Minggu 7 (Rumusan Bab Tiga & Surat)
MINGGU 7: RUMUSAN
BAB TIGA
nama: nurul nabila binti jaffar
nombor
matrik: 197296
Bab
tiga menghuraikan tentang analisis wacana tekstual dan ujaran. Penulis
menekankan tentang kajian analisis wacana yang meliputi tiga kajian iaitu
kajian wacana tekstual lirik lagu, wacana tekstual cerita sosial dan ujaran
dalam kalangan kanak-kanak autisme. Analisis wacana tekstual dan ujaran dalam
bab tiga berfokus kepada kanak-kanak autisme yang mempunyai gangguan
perkembangan saraf sehingga mereka suka untuk berkomunikasi, menjalani
interaksi sosial dan masalah tingkah laku. Bukan itu sahaja, penulis juga ada
menegaskan tentang nilai sosial untuk memberikan kesedaran kepada setiap
lapisan masyarakat seperti keluarga, jiran tetangga, pelajar sekolah, pelajar
universiti, masyarakat setempat dan individu. Penulis menganalisis tentang
wacana tekstual melalui model penceritaan nilai sosial cerita kanak-kanak. Oleh
itu, bab ini tertumpu kepada kajian wacana tekstual yang terdiri daripada lima
buah lagu dan lima buah cerita sosial.
Bait-bait
lagu dan cerita sosial telah dianalisis berdasarkan tiga elemen analisis wacana
iaitu kandungan, konteks dan andaian. Bagi analisis wacana ujaran dalam
kalangan kanak-kanak autisme pula, ujaran tersebut dianalisis melalui tiga
ciri-ciri iaitu pendapat, perujukan dan persoalan. Sebelum analisis
dilaksanakan, penulis menggunakan kaedah temu bual dan pemerhatian dalam
kalangan pelajar autisme. Prosedur yang dijalankan juga amat bersesuaian dengan
keadaan pelajar tersebut. Hal ini dikatakan demikian kerana penulis
memperdengarkan setiap cerita sosial itu selama 2 jam sehari selama 2 minggu.
Bagi
lirik lagu yang bertajuk “Keluarga”, “Diri”, “Saya yang Istimewa”dan“Saya
Tahu”, dapat disimpulkan bahawa jenis lagu tersebut berbentuk penceritaan
tetapi lirik lagu yang bertajuk “Saya Faham” pula berbentuk bahasa ucapan.
Kesemua lirik lagu itu menggunakan kata dan ayat yang mudah difahami untuk
semua lapisan masyarakat terutamanya kanak-kanak istimewa.
Lirik-lirik
lagu dalam bab tiga ini menggambarkan emosi yang tertentu seperti gembira,
rindu, hiba, sedih, simpati, dan ambil berat. Emosi yang terkandung dalam lirik
lagu ini mampu mempengaruhi emosi pembaca lebih-lebih lagi kanak-kanak
istimewa. Oleh itu, pembaca dapat menghayati setiap bait lagu tersebut.
Nilai-nilai
sosial yang terkandung dalam bait-bait lagu dapat dipraktikkan dalam kehidupan
seharian kanak-kanak istimewa sekiranya mereka didedahkan dengan nilai-nilai
sosial sejak kecil lagi oleh ibu bapa mereka. Antara nilai sosial yang
diterapkan dalam bait-bait lagu ialah kasih sayang, budi pekerti,
tolong-menolong, rajin, kejujuran, baik hati dan sebagainya.
Bagi
analisis wacana tekstual cerita sosial dalam bab tiga, penulis menulis cerita
sosial bertujuan untuk memberi kesedaran tentang kanak-kanak istimewa seperti
kanak-kanak autisme, sindrom down,
disleksia, lambat pelajaran, cerebral
palsy dan sebagainya dalam kalangan masyarakat di Malaysia kepada semua
individu yang tiada masalah seperti itu.
Majoriti
cerita sosial bertemakan kekeluargaan tetapi tema kemasyarakatan dan kejiranan
juga diketengahkan dalam cerita sosial bab tiga ini. Penggunaan kata dan ayat
juga sesuai untuk semua lapisan masyarakat terutamanya kanak-kanak istimewa.
Hal ini dikatakan demikian kerana penulis telah memilih kosa kata yang sesuai
dan struktur ayat juga mudah difahami oleh kanak-kanak istimewa.
Setiap
cerita sosial mengandungi emosi yang tersendiri. Sebagai tamsilannya, majoriti cerita
sosial menggambarkan emosi gembira walaupun terdapat emosi lain yang diselitkan
dalam kelima-lima cerita sosial tersebut.
Dapat
disimpulkan bahawa kesemua cerita sosial menggambarkan nilai baik hati, ambil
berat, dan ikhlas. Oleh itu, nilai sosial yang terkandung dalam cerita sosial
ini memberi manfaat kepada pembaca dan boleh dipraktikkan dalam kehidupan
seharian pembaca. (502 patah perkataan)
Minggu 7 (Surat)
Universiti
Putra Malaysia,
43400
Seri Kembangan,
Selangor.
23
Oktober 2019.
Menemui
adikku, Syafinas di kampung halaman, semoga sihat hendaknya di kampung bersama mak
dan abah tercinta.
Adikku,
Sudah
lama kita tidak bertemu wahai adikku yang tersayang. Apa khabar adik, mak dan
abah? Sihatkah? Adik ingat lagi janji kakak untuk menceritakan satu kisah
haiwan untuk adik dahulu? Kali ini, kakak akan menunaikan janji melalui surat
ini.
Pada
suatu hari, kawasan tempat tinggal mentadak, kerengga, siput babi dan
salamander dilanda kemarau. Mereka kehausan. Di mana mereka ingin mencari
sumber air? Mereka tidak berdaya untuk berjalan ke setiap ceruk hutan demi
mencari setitik air. Apa yang perlu mereka lakukan demi meneruskan kelangsungan
hidup mereka? Mentadak cuba memikirkan cara untuk mencari air tetapi tiada satu
cara pun yang terlintas di dalam fikiran mentadak. Mentadak sudah berputus asa.
Begitu juga dengan salamander dan siput babi.
Tiba-tiba,
kerengga terfikir satu cara untuk mencari sumber air. Kerengga berkongsi buah
fikirannya bersama kawan-kawannya. Kerengga mengajak kawan-kawanya yang sudah
berputus asa tadi untuk mencari air di dalam gua yang berhampiran dari tempat
mereka berehat. Kerengga berpendapat bahawa “Failure is a booster for a great
success!”. Oleh itu, mereka akur untuk berjalan perlahan-lahan ke gua.
Akhirnya, mereka tiba di hadapan gua itu.
Tanpa
melengahkan masa, mereka berusaha masuk ke dalam gua yang gelap demi mencari air
minuman. Sudah sejam mereka berjalan menerusi gua itu tetapi mereka tidak
menjumpai air lagi. Mereka sedih. Hati mereka sudah tidak kuat untuk menghadapi
dugaan ini tetapi mentadak merasai bahawa mereka bakal menemui sumber air tidak
lama lagi.
Mentadak mendesak kawan-kawannya untuk ikut serta masuk ke
dalam gua lebih dalam lagi. Akhirnya, mereka menemui sumber air di dalam gua
itu. Benarlah bahawa “A strong heart will lead to a great success!”. Mereka gembira
lalu minum air itu sepuas-puasnya.
Setakat ini sahaja surat kakak pada kali ini. Kakak sayang
Syafinas. Sampaikan salam untuk mak dan abah.
Kakak yang
sentiasa jelita,
nurulnabila
NAMA: NURUL
NABILA BINTI JAFFAR
NOMBOR MATRIK:
197296
Comments
Post a Comment