BBM3410Satu2020: Strategi Kesopanan oleh Brown & Levinson (1987) dan Ringkasan Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa

Strategi Kesopanan Brown & Levinson (1987)




Nama: Nurul Nabila Binti Jaffar.
Nombor Matrik: 197296


STRATEGI KESOPANAN 

Bald on-record

Contoh:
Bersedia!
Dengar sini...
Berikan saya bakul besar itu.
Lampu itu berwarna hijau.
Jemput masuk.
Jemput makan.
Kesopanan Positif

Contoh: Kamu nampak sugul. Boleh saya tolong?
Boleh saya pinjam seratus ringgit?
Saya ikut kamu ke hospital, jika kamu tidak keberatan.
Kesopanan Negatif

Mungkin dia yang mengambil kotak itu, mungkin!
Tolong berikan saya pinggan putih itu.
Kalau begitu, sedikit arahan tidak diperlukan?
Membuang botol kosong merata-rata tidak dibenarkan.
Off-record

Wah, semakin sejuk dalam bilik ini.
Mahal betul harga kasut di sini.
Cantik baju kamu.

Rajah 3: Strategi Kesopanan oleh Brown & Levinson (1987)


Rujukan:
Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT.



RINGKASAN CERITA SOSIAL 2: SAYA YANG ISTIMEWA



Cerita sosial 2 iaitu Saya yang Istimewa mengisahkan tentang Alim serta adik-beradiknya iaitu abang Imran, kak Madinah dan Aisyah yang begitu teruja apabila bapanya membawa pulang banyak buah-buahan yang dibeli dari pasar tani. Apabila semua ahli keluarga Alim berkumpul untuk makan buah-buahan tempatan tersebut, tiba-tiba Alim menyatakan hasratnya untuk memberi sedikit buah-buahan itu kepada jirannya iaitu Sulaiman. Ibu Alim gembira kerana Alim seorang anak yang berhati mulia kerana Alim ingin melakukan sesuatu perbuatan yang baik iaitu bersedekah atau saling berkongsi rezeki dengan jiran tetangga. Alim mengisi buah ke dalam plastik lalu memberi plastik itu kepada Sulaiman, Alim pulang ke rumah semula sambil tersenyum puas. Alim makan buah-buahan bersama ahli keluarga lalu menolong adik-beradiknya mengemas dengan membuang kulit buah-buahan itu tadi ke dalam tong sampah di luar rumahnnya. Semasa Alim membuang sampah, Mak Cik Timah mengucapkan terima kasih dan memuji perbuatan baik yang telah Alim lakukan di samping mendoakan Alim sekeluarga.


*Kata-kata sayang saya kepada ibu tercinta*


Rujukan:
Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT.

Comments

Popular posts from this blog

BBM3410Satu2020: VIDEO TRAGEDI

BBM3410Satu2020: TUGASAN MINGGU 7 PPT MULTIMEDIA

Minggu 6 (Puisi & Quotes)